Hoofdstraat 135
2171 BA Sassenheim

Vaccineren konijn

Regelmatig gezondheidscheck

Wij constateren in de praktijk regelmatig dat konijnen lijden aan gebitsproblemen, ademhalingsproblemen, wisselende ontlasting, overgewicht, etc. Dit kan komen door onbewust niet de optimale voeding te geven, verkeerde huisvesting en nog meerdere oorzaken. Wij willen dit graag op tijd ontdekken en onze ervaring en kennis met u delen zodat uw konijn een grotere kans heeft op een lang en gezond leven. Regelmatige controle is daarbij van groot belang mede ook omdat konijnen het nauwelijks laten zien wanneer ze iets mankeren of ergens aan lijden omdat het prooidieren zijn. In de natuur zijn ze dan immers ten dode opgeschreven. Dus ze gaan door tot het echt niet meer kan.

Myxomathose en VHD

Ook willen wij u bewust maken van het feit dat er 2 zeer ernstige ziektes zijn bij konijnen met veelal een dodelijke afloop : Myxomatose en VHD. Het zijn beide ziektes die overgebracht worden door virussen. Dit kan door direct contact met (wilde) konijnen, via indirect contact (bv besmet bodemmateriaal, geplukt gras, schoenzolen, kleding) of via steekvliegen, muggen, vlooien of andere parasieten. Voor beide ziektes bestaat geen behandeling. Het enige dat geboden kan worden is ondersteunende therapie. Het overlevingspercentage is zeer laag dus de beste preventieve maatregel is vaccineren.

Vaccin

Sinds 2012 is er een nieuw vaccin op de markt tegen Myxomatose en VHD. In tegenstelling tot het reeds bestaande vaccin biedt het  voordelen:

• De enting  kan per konijn aangemaakt en gebruikt worden. Het vorige vaccin bevatte 10 doseringen in 1 flesje welke na opening nog maar 2 uur houdbaar was. Daarom moesten alle konijnen binnen enkele uren gevaccineerd worden.
  • Het vaccin is tegen beide ziektes en er geldt een werkzaamheid van 1 jaar in tegenstelling tot het vorige (die werkzaamheid was een half jaar)
  • Uw konijn krijgt bij de enting een paspoort en een volledige gezondheidskeuring waarbij we mogelijke problemen zoals eerder genoemd  kunnen ondervangen mochten die aanwezig zijn. Tevens krijgt u van ons dan advies betreffende voeding , verzorging , huisvesting

Door deze nieuwe manier van vaccineren komen de halfjaarlijkse ent-avonden in april en oktober te vervallen. U kunt nu op ieder moment uw konijn op afspraak laten enten. Uw konijn krijgt daarna, net als de hond en de kat, op jaarlijkse basis  een  oproep voor inenting.

We hopen dat u het belang van de gezondheidscontrole en vaccinatie inziet en hopen u op korte termijn mogen verwelkomen bij de praktijk.

Voor vragen en voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met een van onze assistentes.